Wat is een winterband

Bij lagere temperaturen wordt rubber harder, hierdoor verliest een zomerband grip op het wegdek wanneer het koud is.
Over het algemeen hebben winterbanden een ander profiel en een zachtere rubbersamenstelling, hierdoor presteert een winterband in de winter een stuk beter dan een zomerband.

winterbanden of all seasonbanden

All seasonbanden
Er is ook een soort mengvorm all seasonband, deze band beschikt in theorie over de eigenschappen van een zomer en winterband. Wel is een all seasonband over het algemeen gevoeliger voor temperaturen dan bijvoorbeeld een echte winterband of zomerband. Een de prestaties van een all season band dalen al snel bij hoge temperaturen (25-30°C), maar ook bij lage temperaturen (-10-15°C).
Het is wel een ding om rekening mee te houden bij de aanschaf van een winterband, bijvoorbeeld als u vaak op wintersport gaat naar landen waar de temperatuur lager kan worden dan -15°C.
Bij het gebruik van deze banden zul je dan altijd je rijstijl dusdanig moeten aanpassen dat de band zijn werk goed kan doen.

De ANWB heeft een groot aantal all seasonbanden getest. Op basis daarvan zijn ze tot de conclusie gekomen dat dit type band beter presteert in kleine, smallere bandenmaten.
Veel eigenschappen van een auto die belangrijk zijn, of juist heel irritant vinden hun oorsprong in de banden.
Bedenk daarom goed wat voor rijstijl jij hebt en kies op basis daarvan de best passende band.
Veel all seasonbanden hebben ten opzichte van een zomerband veel tekortkomingen, bij droog en nat weer.
Als je bijvoorbeeld een hekel heb aan weinig grip of raar sturen dan is het niet echt een hele verstandige keus om voor een all seasonband te kiezen.

Dus wil je optimale prestaties het hele jaar? Kies dan een band die bij dat seizoen hoort.

Winterbanden
Een winterband is gemaakt van een zachter soort rubber. Hierdoor heb je bij lage temperaturen veel betere grip op de weg dan met een zomerband.
Ook heeft een winterband een ander loopvlak dan een zomerband. Door speciale lamellen (groeven / profiel) heb je ook goede grip op sneeuw. Als je op wintersport gaat is dit de beste keuze

Het is een slecht idee om met winterbanden op zomervakantie te gaan naar een warm land. Door de warmte wordt het rubber van de winterband zacht en slijt de band een stuk harder. Daar komt bij dat de band ook nog eens veel minder grip heeft in de zomer waardoor je dus veel vaker in gevaarlijke situaties terecht komt. Aangezien de remweg een stuk langer is met winterbanden in de zomer zou het kunnen dat je tijdens een noodstop doorglijd op je voorganger.

Afbeeldingen op de banden

Tegenwoordig is het in een aantal landen verplicht om tijdens de winterperiode gebruik te maken van een winterband of een all seasonband.
Weet u niet zeker of u onder uw auto een van deze type banden heeft, kijk dan op de band, hier kunt u een afbeelding vinden waar dit op staat aangegeven.

Je ziet bijvoorbeeld een sneeuwvlokje en de 2 letters M+S (Mud and Snow) op de wang van de band staan.

M+ S logo
Het logo van Mud and Snow zegt weinig over de eigenschappen van de band.
De naam stamt nog uit de tijd van het grove profiel. Dit was aanduiding voor de eigenschappen (terrein) van de band.
Tegenwoordig vind je het op alle winterbanden, all seasonbanden en soms zelfs op zomerbanden.
Een bandenfabrikant mag zelf beslissen of hij dit op de band plaatst.
winterband

Sneeuwvlok symbool    
Als je band een sneeuwvlok afbeelding op de wang heeft staan zegt dit (in tegenstelling met het M+S logo) wel wat over de eigenschappen van de band.
Dit symbool mag namelijk pas op de band geplaatst worden nadat ze de remtest op sneeuw hebben doorstaan.
Echter gaat het hier wel op minimale eisen waar de band aan heeft voldaan.
winterbanden

Hoe lang gaat een winterband mee?

Iedere band heeft zijn slijtage naar mate deze ouder wordt. Het rubber droogt uit, maar ook de diepte van het profiel neemt af.
Bij iedere APK worden in principe alle banden op uitdrogen gecontroleerd.
Wel is het advies van garage bedrijven om een band die ouder is dan 6 jaar niet langer te gebruiken.
In Nederland is de minimale diepte van het profiel vastgesteld op 1,6mm. In sommige landen is echter 3-4mm diepte van het profiel verplicht.
Het kan op sneeuw goed gaan met minder dan 3-4mm profiel, maar dit hangt af van het merk en type band.

Previous PostNext Post

Related Posts

Leave a Reply

Advertentie

Kenteken check


Laatst uitgegeven kentekens

PersonenAuto
Uitgegeven op:
Motor
Uitgegeven op:
Bedrijfsauto
Uitgegeven op:
Aanhangwagen / Caravan
Uitgegeven op: